sunnuntai 23. maaliskuuta 2014

KOLMINAISUUS, KOLMINAISUUDEN KUVA IHMISESSÄ JA RAAMATUSSA

KOLMINAISUUS, KOLMINAISUUDEN KUVA IHMISESSÄ JA RAAMATUSSA

Jumala on kolmiyhteinen : Isä, poika ja Pyhä Henki. Sama kuva välittyy läpi raamatun erilaisina kolmen ryhmittyminä. Tämänkin päivän maailmassa jokainen perhe muodostaa kuvan Jumalan kolmiyhteydestä. Meidät on luotu Jumalan kuviksi. Perheessä isä kuvastaa Taivaan Isää, lapset kuvastavat Poikaa ja äiti Pyhää Henkeä.
Äiti toimii Pyhän Hengen mallina monin tavoin pitäessään huolta perheestään. Raamatussa kerrotaan kuinka Pyhä Henki uudestisynnyttää, imettää Sanan väärentämättömällä maidolla ja pukee armolahjoilla. Näin äidit toimivat, synnyttämällä, imettämällä ja pukemalla lapsiaan.

Adam, Eeva ja heidän lapsensa olivat ensimmäinen Jumalan Kolminaisuuden kuva ihmisessä. Myöhemmin Israelin Jumala valitsi kansansa edustajiksi kolme vaikutusvaltaista henkilöä. Sisarukset Mooses, Aaron ja Miriam. Kolmiyhteinen kuva ja tehtäväjako tuli ilmi heidän tehtävistään. Mooses oli Isä Jumalan kuvana kaikkea ylempänä. Aaron kuvasti poikaa Jeesusta toimien ylimmäisenä pappina uhraamassa israelilaisten puolesta. Miriam toimi profeettana, eli välittäen Pyhän Hengen antamia sanoja ja viisautta kansan parhaaksi.
Tuomarien aikana israelilaiset huusivat Herran puoleen ja saivat tuomareiksi Otnielin, Eehudin. Näiden jälkeen mainittu Samgarin ei mainita tulleen tällaisen kansan kääntymyksen jälkeen tuomariksi. Raamattu mainitsee hänet vain sotasaavutuksen yhteydessä yhdessä jakeessa. Itseasiassa Tuomarien kirjas 4. luku alussa Samgarin ajan jälkeen puhutaan edellisen tuomarin eli Eehudin kuoleman jälkeisestä ajasta.
Jos laitamme järjestykseen kolme ”suurta tuomaria”, joista kaksi Herra asetti virkoihinsa kansan käännyttyä Jumalan puoleen, niin he ovat Otniel, Eehud ja naisprofeetta Debora. Heissäkin on kolminaisuuden kuva. Kaksi miespuolista ja nainen.
Myös Raamatun kirjojen järjestyksessä on tiettyä ”kolminasuutta”. Mooseksen kirjojen jälkeen esiintyy Joosuan-, tuomarien, ja Esterin kirjat (2 ”miesvaltaista ja kirja naisen nimellä). Samalla tavoin kuin historiakirjojen jälkeen Esra, Nehemia ja Ester.
Neljästä evankeliumikirjasta kolmea ensimmäistä, Matteus Markus ja Luukas, pidetään synoptisina. Johanneksen evankeliumi on erilaisia asioita painottava. Tarkastelemme kolmea synoptista evankeliumia lähemmin.
Matteus on ikäänkuin isällinen evankeliumi rakenteeltaan ja laajuudeltaan. Markuksen evankeliumi alkaakin sanoilla ”Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan evankeliumin alku.” Markuksessa on 12 lukua vähemmön kuin Matteuksessa.
Mutta mikä kolminaisen näkemyksen mukaan tekisi Luukkaan evankeliumista ”femiinin”, naismaisen. Naiset itse sen tekevät. Luukas oli lääkäri, ehkä tämän vuoksi hän pääsi lähemmäksi naisia ja sai heidänkin todistuksiansa kirjattua ylös. Itseasiassa Luukkaan evankeliumissa on monta kertomusta, jossa on naiset todistajina tai Jeesuksen vertauksissa henkilöinä. Näin välittyy kolmesta synoptisesta evankeliumistakin sama kolmiyhteinen kaavakuva: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Vanhan testamentin puolelta vielä esimerkki. Jumala ilmoittaa itsensä Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaksi. Aabraham on uskon isä, joka oli valmis uhraamaan jopa poikansa. Mikä esikuva Taivaan Isästä joka uhrasi Poikansa meidän tähtemme ristillä. Aabraham = isä, Iisak: poika.
Mikä tässä Jumalan ilmoittamassa kolmiyhteisyyttä kuvastavassa nimessä Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala saisi Jaakobin näyttämään naiselliselta tai femiiniltä. Ei mikään, vaan Jaakobin elämä oli aina ”naisten armoilla”. Joku voisi sanoa että tossun alla, mutta ehkä ei ihan niinkään. Jaakob viihtyi kotona äitinsä kanssa, kun taas veljensä Eesau oli metsämies ja enemmään isänsä Iisakin mieleen. Muistamme kuinka Jaakob toteutti äitinsä kehittämää juonta saadakseen siunauksen enne veljeään joka oli esikoinen ja oikeutettu ennen häntä. Juonen toteutus onnistui, mutta Jaakob joutui pakenemaan. Vaimon hankinta oli appiukon palveluksessa tai orjuudessa olemista kahden naisen tähden. Myöhemmin Jaakob sai kantaa murhetta tyttärensä raiskauksesta ja tapahtuman jälkeisestä verikostosta
Jaakobin Herra nimesi Israeliksi. Hänestä polveutuvat Israelin sukukunnat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti